Nanna Ulstein, rådgiver og daglig leder i QI
3 råd til reiselivet i 2021
Hvordan skal reiselivsbedriftene holde motet oppe nå i krisetiden? Nanna Ulstein, rådgiver og daglig leder i QI, har 3 råd til hoteller, restauranter og servicebedrifter.
– Vær best mulig forberedt på det øyeblikket du igjen kan åpne døra og ønske gjestene dine velkommen, sier Ulstein.
For det kommer en tid hvor vi igjen vil reise. Hun oppfordrer reiselivsbedrifter til å bruke krisetiden til å planlegge for 2021.
– Forsøk å være kreativ og se etter nye muligheter, sier rådgiveren.
Hun understreker:
– I denne utfordrende tiden er det viktigere enn noen gang å kunne levere opplevelser som kundene etterspør. Trender viser at gjestene foretrekker aktører med et tydelig konsept og høy grad av kundeforståelse.
Ulstein inspireres av at flere bransjeaktører har funnet nye veier for å tjene penger i coronatiden. Restaurantene selger matkasser, tilbyr take-away og har hjemlevering.
Hun gir også tommel opp til Britannia Hotell i Trondheim som i sommer spisset produktet inn mot nye målgrupper slik at småbarnsfamilier kunne få oppleve hotellet også.
Til hoteller og restauranter gir Ulstein følgende råd for 2021:
– Ta deg tid til å tenke igjennom: Hva ønsker kundene nå? Hvordan opplever de vårt produkt? Trenger vi å tilpasse oss mot nye målgrupper eller nye trender i markedet?
Etter nærmere 10 år med kvalitetsarbeid i QI er hun ikke i tvil om at evalueringer virker.
– Mange kunder har stort utbytte av å følge med på hvordan gjestene opplever et besøk hos dem. Våre rapporter er effektive økonomiske styringsverktøy for å justere kursen til et hotell eller et serveringssted.
Blant annet ønsker nå mange hotellgjester mer aktiviteter i nærområdet, røper hun.
– Kanskje er tiden inne for å finne en gode samarbeidspartnere i kommunen som kan tilby dette? Det gjelder å være kreativ og gripe mulighetene! avslutter Ulstein.